Verso Books, David Harvey’in doğumunun 90. yılı vesilesiyle, Harvey’in kentsel coğrafya, antropoloji ve ekonomi alanındaki eşsiz katkılarını konu alan bir dizi kısa deneme yayımladı. Bu denemelerin ilki, UCLA’de Ekonomik Coğrafya alanında çalışmalar yapan Prof. Eric Sheppard tarafından yazıldı.
David'in ilk kitabı, Coğrafyada Açıklama, devrim niteliğinde bir eserdir. 1969'da Bristol'da Coğrafya bölümüne kaydolduktan sonra bu kitapla karşılaştım. Coğrafya büyük ölçüde naif empirizm uygularken, Bristol yeni bir (bilimsel) coğrafya yayıyordu ve eski coğrafyayı bir engel olarak görüyordu, bu da onu Coğrafya A seviyesinde neredeyse başarısız olan birini kabul eden tek bölüm yapıyordu! Hiçbirimizin daha önce karşılaşmadığı istatistik eğitimi almak için bir hafta erken gelmek zorundaydık. David, Bristol'dan Baltimore'a gitmek üzere ayrılırken, veda hediyesi olarak Coğrafyada Açıklama’yı geride bırakmıştı. Bu kitap zorunlu okumaydı.
O dönem, İngilizce konuşulan sosyal bilimler daha bilimsel
hale gelmek için ellerinden geleni yapıyordu. İkinci Dünya Savaşı sırasında
askeri lojistiğin yönetiminde operasyon araştırmalarının başarısından güç alan
İngilizce konuşulan ülkelerde, sosyal bilimlerin doğa bilimlerini taklit ederek
mantıksal ampirizmi kullanarak toplumu sadece açıklamakla kalmayıp, planlama
yoluyla iyileştirebileceğini düşünmek norm haline gelmişti. Bilim şapkasını
takmak isteyen coğrafyacılar için Bristol, Birleşik Krallık'ın rahiplik eğitim
merkezi haline geldi (ABD'deki Iowa ve Washington üniversiteleri ile İsveç'teki
Lund üniversitesi ile birlikte). David ve Peter Haggett'in izinden giderek,
kendimizi uzay kadetleri, niceliksel devrimin öncüleri olarak görüyorduk.
Altı bölüme ayrılmış ve David'in bilimsel bir yaklaşımı
anlamaya yönelik kendi çabası olarak alçakgönüllülükle sunulan kitap, genç bir
devrimcinin bu disiplini ele geçirmek için ihtiyaç duyduğu her şeyi sağlıyor
gibiydi (tıpkı Paul Samuelson'ın o zamana kadar yedinci baskısı çıkan İktisat’ının
neoklasik iktisat için yaptığı gibi). Kitap; okuyucuya felsefe, metodoloji ve
açıklama; sosyal bilimler ve coğrafyada açıklama; teoriler, yasalar ve
modeller; matematik, geometri ve olasılık teorisi; gözlem, sınıflandırma ve
veri toplama; nedensellik, zamansallık, işlevselcilik ve sistem analizi konularını
tanıtıyor. Beş yüz sayfalık kitap, okuması zor bir eserdir. Kendimizi şu
konulara alıştırmak zorunda kaldık: bilim ve nedensellik üzerine deneyci
felsefe (David, bir sonraki kitabında, kişisel değerlerin ve disiplin
normlarının bilimsel uygulamaları kaçınılmaz olarak şekillendirdiğini
belirterek, pozitivist nesnellik iddialarından kaçınmaya özen gösterdi); teori
oluşturmanın ne anlama geldiğini, bu teorilerin basitleştirilmiş modellerini
oluşturmayı ve ampirik hipotezler formüle edip test ederek bunları
değerlendirmeyi; teori dili olarak matematiği, geometriyi ve uzay felsefesini
ve istatistiksel çıkarımları; dünyayı gözlemlerimizi nasıl ölçüp
sınıflandıracağımızı ve veri tabanlarını nasıl oluşturacağımızı ve tüm bunları,
dünya hakkında gözlemlediklerimize nedensel açıklamalar oluşturmak için nasıl
kullanacağımızı öğrenmek zorundaydık. Coğrafyada Açıklama, Bristol'da lisans
öğrencisiyken hayatımızın bir parçası olsa da, 1971'de niceliksel (ve daha
sonra radikal) coğrafyacı Keith Bassett bir Antipode dergisi yığınıyla bir
derse geldiğinde perde arkasına kısa bir bakış attık.
Kitap ilk bakışta “genç Harvey”in bir kalıntısı gibi
görünüyor. Ancak, Marx'ta olduğu gibi, eski ile yeniyi ayıran bir çizgi çekmek
yanlış olur. Coğrafyada Açıklama, David'in entelektüel dönüşümünün ötesine
geçen özellikler taşıyordu ve onu sonraki mekânsal Marksizmine taşıdı. Kitabın
yazımı, bu konuda bilgisi olmayanların bile karmaşık argümanları kavramasını
mümkün kılan bir netlikte. Yazının üslubunda, iddialarını ileri sürüşünde inkâr
edilemez bir güven hissediliyor ve bu da kitabın ikna ediciliğini artırıyor. Bu
güven, derin bir felsefi ilgiden kaynaklanıyor -bu durumda mantıksal empirizm
ve rasyonalizmden (Russell, Popper, Nagel, Hempel vb.). Bu programa
katılmayanlara, özellikle de Richard Hartshorne ve Carl Sauer gibi öncü
niceliksel coğrafyacılara karşı bir sabırsızlık vardır; bu kişilerin
düşünceleri, davayı ilerletmek için yıkılması gerekmektedir. (İkinci kitabı
Social Justice and the City/Sosyal Adalet ve Kent'te, günah keçisi ABD niceliksel coğrafyasının önde
gelen ismi haline gelen Brian Berry olur.)
Son olarak, David'in coğrafi (Coğrafyada Açıklama’da mekânsal) düşünmenin anlayışımızı ve açıklayıcı çerçevelerimizi nasıl dönüştürdüğünü gösterme konusundaki kararlılığı da önemlidir. David, bu konuyu daha sonra çığır açan üçüncü kitabı Sermayenin Sınırları’nda Marx'ın Kapital'ine getirir. David, Coğrafyada Açıklama’da zaten hiç terk etmediği mekânsal kavramlar geliştirir. Cassirer gibi mekânsal filozofları kullanarak mutlak, göreceli ve ilişkisel mekân arasında ayrım yapar. Sonuncusu, yani ilişkiler sistemi olarak mekân, Marksist teorinin mekânsallaştırılma çerçevesinin merkezine yerleşir. Neredeyse otuz yıl sonra, Adalet, Doğa ve Farklılığın Coğrafyası (1996; onun “en coğrafi kitabı”) adlı kitabında David, ilişkisel mekânı diyalektik olarak düşünmenin merkezine yerleştirir ve Coğrafyada Açıklama'da okuduğu ve alıntı yaptığı iki filozofa, Gottfried Wilhelm Leibniz ve Alfred North Whitehead'e geri döner.
David'in mantıksal empirizmle olan ilgisi hızla azaldı. Üç
yıl sonra bu yaklaşımı tamamen terk ederek, Marx'ın diyalektik/ilişkisel
açıklayıcı çerçevesine doğru ilerlemeye başladı. Bu, görünüşe bakılırsa dikkat
çekici entelektüel değişimi anlamak için, Harvey'in içinde bulunduğu
uzay-zamanı ele alalım. 1960'larda Cambridge ve Bristol Üniversiteleri, ilerici
İşçi Partisi hükümetinin etkisi altında sosyal demokrasi ve devlet planlamasına
bağlı bir Britanya'da sığınak niteliğindeydi. Bu, İkinci Dünya Savaşı sonrası
büyüme ve yeniden dağıtımın yaşandığı bir dönemdi ve Cambridge ve Bristol,
İngiltere'nin özellikle ayrıcalıklı güney bölgesinde yer alıyordu. Bu kurumlar,
David'in Kent'te büyüdüğü işçi topluluklarından uzak, elit (büyük ölçüde beyaz,
erkek) ve korunan alanlardı. Yaşadıkları toplumları iyileştirmek isteyen sol
liberal akademisyenler için, (doğal) bilimsel ilkelere ve nicel yöntemlere
dayalı planlama mantıklıydı; coğrafya ise bu akıma geç katılmıştı. Ancak
Baltimore'a taşınması, onu bu tür kabul görmüş inançları sorgulamaya itti;
1970'lerin Baltimore'unun konjonktürel uzay-zamanı, tamamen farklı bir durum
ortaya çıkardı.
Johns Hopkins; Bristol ve Cambridge ile aynı türden korunan
elit entelektüel bir alan sunuyordu, ancak 1970'lerin Amerika'sında, Vietnam
Savaşı karşıtı hareketler, Black Power/Siyah Gücü hareketleri ve kentsel etnik
temelli ayaklanmalarıyla parçalanmış bir ülkede, David'in gelmesinden bir yıl
önce ABD Ulusal Muhafızları, XVIII. Hava İndirme Kolordusu ve 197. Piyade
Tugayı'nın Martin Luther King suikastının ardından geniş çaplı ayaklanmaları
bastırmak için çağrıldığı bir şehirde bulunuyordu. David, Bristol'da bisiklet
sürmek yerine, Fred Hampton'ın yargısız infazından sonra Baltimore'daki Kara
Panterler ofisini korumak için sokaklarda uyumak zorunda kaldı. İngiltere'de
işçi sınıfından aileler için inşa edilen sosyal konutlar yerine, David'in
Baltimore'un konut piyasası üzerine yaptığı ilk araştırmalar, yoksul koşullarda
yaşayan siyah nüfusun, slumlordlar (Gecekondu standartlarında ya da oldukça bakımsız
evleri, işçi sınıfından ailelere kiraya veren çoklu mülk sahipleri/bir nevi
gecekondu ağası; ç.n.) ve ilgisiz belediye yönetimi tarafından daha da
kötüleştirildiğini ortaya çıkardı. O ve öğrencileri, Marx'ı okumaya başladılar
ve bu onlar için anlam ifade etti; Baltimore'un konut piyasasının nasıl
işlediğine dair ona yeni içgörüler sağladı. Aslında, bu sadece David için anlam
ifade etmiyordu. Hatırladığına göre, Baltimore'daki konut araştırmasının
bulgularını bildirdiği bir toplantıda, Chase Manhattan Bank'ın başkan
yardımcısı, “New York'ta karşılaştığımız en büyük sorunlardan biri, mahalleyi
iyileştirdiğimizde, destek olmaya çalıştığımız insanların oradan ayrılması”
diyerek benim açıklamamın çok iyi bir fikir olduğunu söyledi. 'Bunu nereden
buldun?’ diye sordu. 'Engels'ten buldum’ dedim. ‘O Harvard'da mı?’ dedi.
‘Hayır, Friedrich Engels.’ Biraz şok oldu."
David ile 1970'lerin ortalarına kadar tanışmadım. O zamana
kadar o, radikal Marksist coğrafyanın önde gelen teorisyeni olmuştu ve ben de
kendi coğrafi ve entelektüel dönüşümümü tamamlamıştım. David gibi -ve Marx için
mantıksal empirizmi terk eden diğer birkaç birinci nesil radikal coğrafyacı
gibi- ben de Kuzey Amerika'ya taşınmıştım. Orada tam anlamıyla Amerikan
kapitalizmini ve onun bitmek bilmeyen savaşlarını deneyimledim ve Avrupa sosyal
demokrasisinin çöküşünü izledim. Toronto'da nicel bir doktora tezi
tamamladıktan sonra, Minnesota'da öğretim görevlisi olarak çalışmaya başladım
ve Sosyalist Coğrafyacılar Birliği'nde aktif olarak yer aldım. 1968 yılı sona
ermiş gibi görünse de, son derece sorunlu bir dünyanın mevcut durumunu açıklamak
oyunbozanlık gibi geliyordu. Mevcut durumu olduğu gibi kabul etmek yerine
sorgulayan ve daha özgürleştirici alternatifler hayal eden yeni teorik ve
metodolojik çerçeveler arıyordum; Marx, lisansüstü eğitimimden beri beni
cezbetmişti. David o günden beri bu yolda benim yol arkadaşım oldu. Sermayenin
Sınırları, Trevor Barnes ile birlikte mekânsal Marksizm (The Capitalist Space
Economy/Kapitalist Mekân İktisadı) alanına giriş yapmamıza ilham verdi ve bunu
sonraki on yıllarda birçok başka ilham izledi. David aynı zamanda dostum oldu;
her zaman aynı fikirde olmasak da, entelektüel yolculuğum onunkiyle ayrılmaz
bir şekilde bağlantılı.
Coğrafyada Açıklama, onun sonraki 20'den fazla kitabının
yanında bir anomali gibi görünebilir, ancak aynı zamanda kuralı doğrulayan bir
istisna olarak da görülebilir. Kitabın açıklayıcı teorileştirmeye olan
sarsılmaz bağlılığı (“teorilerimiz ile bizi tanıyacaksınız”, s. 486), yalnızca
nicel coğrafyayı ilerletmekle kalmayıp aynı zamanda eleştirel bir coğrafi teori
için olasılık koşullarının yaratılmasına da yardımcı olan yollarla, kendi ana
disiplininin saf ampirizmini baltaladı -bu teori, artık Marx ve coğrafi ekonomi
politiğin çok ötesine geçmiştir. Dahası, David'in kendisi Marksizme geçmesine
rağmen, Coğrafyada Açıklama’nın etkisi devam etmektedir: Google Scholar'a göre,
alıntı sayısı 2013 yılında zirveye ulaşmış ve günümüzde coğrafi açıklama ve
nedensellik üzerine devam eden felsefi tartışmalarda, hatta eleştirel
coğrafyacılar tarafından bile düzenli olarak alıntılanmaya devam etmektedir!
Doğum günün kutlu olsun David, nice yıllara!
https://www.versobooks.com/en-gb/blogs/news/explaining-with-david
adresinde yayımlanan metinden çevrilmiştir.
Gerçeğin Günlüğü’nü;
Twitter üzerinden takip etmek için buraya,
Bluesky üzerinden takip etmek için buraya,
Facebook üzerinden takip etmek için buraya,
Blogun Telegram kanalını takip etmek için ise bu bağlantıya tıklayınız.
0 Responses to Eric Sheppard: David (Harvey) ile birlikte açıklamak